INFORMACE PRO ZÁKONNÉ ZÁSTUPCE ŽÁKŮ 1. – 5. tříd
Vážení rodiče žáků 1. – 5. tříd,
v souvislosti s uvolňováním mimořádných opatření dochází v omezeném režimu k obnovení docházky žáků 1. – 5. tříd ve školských zařízeních.
Od 25. 5. 2020 je umožněna osobní přítomnost žáků 1. – 5. ročníků ve vzdělávacích aktivitách v prostorách školy. Výuka v prezenční formě je dobrovolná.
Žádáme Vás o závazné sdělení od středy 13. 5. 2020 do pondělí 18. 5. 2020, zda se Váš syn / Vaše dcera zapojí do prezenční výuky.
1) V uvedeném termínu potvrďte e-mailem třídním učitelům, že Vás syn / Vaše dcera nastoupí od 25. 5. 2020 do prezenční výuky.
2) Současně požadujeme vyplnění písemného stanoviska - viz příloha „Vyjádření souhlasu zák. zástupce k prezenční formě výuky od 25. 5. 2020“.
Vyplněné a podepsané Vyjádření doručte do 18. 5. 2020:
- elektronicky (podepsané, oskenované) třídním učitelům nebo
- poštou na adresu Základní školy Nové Hrady, Komenského 30, 373 33 Nové Hrady nebo
- vhoďte do poštovní schránky budov I. či II. stupně.
Na písemné vyjádření zák. zástupců doručené po 18. 5. 2020 nebude brán zřetel!
Informace k organizaci vzdělávacích aktivit:
Vzdělávací aktivity jsou rozděleny na dopolední a odpolední část. Cílem dopolední části (8:00 – 11:35) je zajistit vzdělávání žáků v obsahu, který škola realizuje v rámci vzdělávání na dálku. Obsah vzdělávání dopolední části vychází ze vzdělávacího obsahu ŠVP školy. Jedná se především o hlavní vzdělávací obsah, který je žákům zadáván i formou vzdělávání na dálku. Cílem odpolední části (11:35 – 16:00) je zajistit zájmové vzdělávání žáků. Obsah vzdělávání odpolední části přiměřeně vychází ze vzdělávacího obsahu ŠVP školní družiny.
Vzdělávací aktivity jsou organizovány pravidelně každý pracovní den.
V dopolední části mohou vzdělávací a výchovnou činnost ve skupině zajišťovat podle personálních možností i vychovatelé nebo asistenti pedagoga. Upozorňujeme, že může nastat situace, kdy vzdělávání určité skupiny nepovede příslušný vyučující kmenové třídy. Tato skutečnost je velmi pravděpodobná i u tříd s počtem žáků cca nad 15.
Výuka tělesné výchovy v běžné podobě není možná.
Počet skupin bude stanoven na základě projeveného zájmu a podle prostorových možností tříd. Vzdělávací aktivity budeme poskytovat v prostorách budovy I. stupně, v případě nutnosti ustanovení většího počtu skupin i prostory budovy II. stupně, školní družiny či jiných prostor. Při sestavování skupin může dojít i ke sloučení žáků různých tříd a ročníků. Tyto skupiny od 25. 5. do 30. 6. 2020 již zůstávají neměnné, a to i v dopolední a odpolední části.
Zahájení vzdělávací aktivity: pondělí 25. 5. 2020
Ukončení vzdělávací aktivity: úterý 30. 6. 2020
Informace k povinnosti podepsat čestné prohlášení a seznámení:
První den docházky je nutné předložit vyplněné Čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění a seznámení s vymezením rizikových skupin (viz příloha). Bez tohoto vyjádření se žák nemůže výuky zúčastnit.
Doporučuje se, aby zákonní zástupci zvážili tyto rizikové faktory, pokud žák patří do rizikové skupiny, a rozhodli o účasti žáka na vzdělávacích aktivitách s tímto vědomím.
Informace k provozní době školy:
Předpokládaný vstup do budov bude pro jednotlivé skupiny stanoven po časových intervalech od 7:40 hodin. Nyní předpokládáme časový odstup mezi jednotlivými skupinami 5 minut. Tato skutečnost bude odvislá od počtu stanovených skupin. Předpokládaný vstup do budov bude jednotlivým skupinám umožněn v doprovodu pedagoga. Harmonogram vstupu do budovy upřesníme podle zjištěného zájmu. Žáky před školou vyzvedává pověřený pedagogický pracovník, který žáky organizuje do skupiny a vyzvedává je.
Ranní družina není poskytována.
Vzhledem k technickým podmínkám bude stravování pro žáky prezenčních vzdělávacích aktivit zajištěno formou studených obědových balíčků. V případě zájmu o tuto formu stravování je nutné přihlašovat obědy s dostatečným časovým předstihem od 19. 5. 2020.
Informace o způsobech předávání, vyzvedávání a omlouvání žáků:
Žáky před školou vyzvedává pověřený pedagogický pracovník, který žáky organizuje do skupiny a vyzvedává je.
Vstup do budovy školy je umožněn pouze žákům, nikoliv doprovázejícím osobám.
Škola vede evidenci o docházce žáků do skupin. V případě nepřítomnosti žáka delší než 3 dny, žádá škola informaci od zákonného zástupce o důvodech nepřítomnosti a o tom, zda bude žák nadále do skupiny docházet. Absence se nezapočítává do absence uváděné na vysvědčení žáka.
Žáka není možné zařadit do školní skupiny později, po 25.5.2020.
V příloze „Vyjádření souhlasu zák. zástupce k prezenční formě výuky od 25. 5. 2020“ uveďte skutečnosti, které se týkají vyzvedávání žáka a jeho odchodu ze školy.
Informace o provozu školy a hygienických opatřeních (z dokumentu o Ochraně zdraví ZŠ):
1) Cesta do školy a ze školy
Při cestě do školy a ze školy se na žáky vztahují obecná pravidla chování stanovená krizovými opatřeními, zejména:
Zakrytí úst a nosu ochrannými prostředky (dále jen „rouška“).
Dodržení odstupů 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními (není tedy nutné např. u doprovodu žáka/členů společné domácnosti).
Škola při zahájení pobytu ve škole na tuto skutečnost žáky upozorní.
2) Příchod ke škole a pohyb před školou
Minimalizovat velké shromažďování osob před školou.
Před školou dodržovat odstupy 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními (není tedy nutné např. u doprovodu žáka/členů společné domácnosti).
Pro všechny osoby nacházející se před školou platí povinnost zakrytí úst a nosu.
Organizovat shromáždění žáků ve skupinách tak, jak budou následně společně ve třídách.
3) Vstup do budovy školy nebo školského zařízení
Vstup do budovy školy je umožněn pouze žákům, nikoliv doprovázejícím osobám.
Pedagogové odvedou žáky do tříd po skupinách, aby nedocházelo ke kontaktu mezi skupinami.
Všichni žáci i zaměstnanci školy nosí ve společných prostorách roušky.
Každý žák bude mít s sebou na den minimálně 2 roušky a sáček na uložení roušky.
Škola je oprávněna vymezit prostory, ve kterých se žáci mohou pohybovat.
Žák je povinen dodržovat stanovená hygienická pravidla; jejich opakované nedodržování, po prokazatelném upozornění zákonného zástupce žáka, je důvodem k nevpuštění žáka do školy, resp. k vyřazení žáka ze skupiny či přípravy.
4) V budově školy
Přesuny skupin žáků, pohyb na chodbách, návštěva toalet či společných prostor je nutné organizovat tak, aby byly minimalizovány kontakty jak mezi skupinami, tak jednotlivci včetně zaměstnanců školy.
Při přesunech je vhodné dodržení odstupů 2 metry vždy, když je to možné (nejméně 1,5 metru).
Toalety musí být vybaveny tekoucí pitnou vodou, mýdlem v dávkovači, nádobou na dezinfekci a jejím dávkovačem a jednorázovými papírovými ručníky pro bezpečné osušení rukou.
Úklid a dezinfekce toalet probíhá minimálně jednou denně.
Nádoba na dezinfekci s dávkovačem a jednorázové papírové ubrousky pro bezpečné osušení rukou umístěny před vstupem do školní jídelny (nejsou-li umyvadla), do místnosti určené pro izolaci osoby s podezřením na nákazu COVID 19.
Dezinfekční prostředky na ruce jsou přidělovány do tříd.
5) Ve třídě
Neprodleně po přezutí, popřípadě po příchodu do třídy, musí každý použít dezinfekci na ruce. Doporučuje se i předchozí umytí rukou (důkladně 20 až 30 sekund vodou a tekutým mýdlem).
Složení skupin žáků se stanoví předem a je neměnné, je nutné vyhnout se jakýmkoliv změnám ve složení skupiny žáků.
Maximální počet žáků ve skupině žáků je 15 s tím, že je nezbytné dodržet zásadu jeden žák v lavici ve třídě.
V průběhu pobytu ve třídě nemusí žáci ani pedagogičtí pracovníci nosit roušku, pokud je zachován rozestup 2 metry (nejméně 1,5 metru). Pokud dochází k bližšímu kontaktu (např. při skupinové práci), musí se roušky nosit i ve třídě.
Při sejmutí si každý žák ukládá roušku do sáčku.
Je nutné zajistit takové rozmístění lavic ve třídě, které umožní dodržet stanovený odstup mezi žáky – 2 metry (nejméně 1,5 metru).
Žáci si po každém vzdělávacím bloku vydezinfikují nebo umyjí ruce ve své třídě.
V každé třídě je nezbytné často větrat (minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min).
6) Při podezření na možné příznaky COVID-19
Nikdo s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest), nesmí do školy vstoupit.
Pokud žák vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, je nutné umístit jej do samostatné místnosti a kontaktovat zákonné zástupce žáka s ohledem na okamžité vyzvednutí žáka. O podezření informuje škola spádovou hygienickou stanici. Ostatní žáky je pak vhodné umístit do jiné místnosti nebo změnit aktivitu na pobyt venku s povinným nošením roušky, dokud není známý zdravotní stav indisponovaného žáka. Doporučuje se, aby škola měla bezkontaktní teploměr k měření tělesné teploty.
7) Rámcová pravidla pro poskytování školního stravování v zařízení školního stravování
Dle místních podmínek, množství žáků a personálu je možné zvažovat jednu ze tří variant: • Školní stravování – vydávání obědů při zajištění níže uvedených pravidel.
• Školní stravování – studené obědové balíčky při zajištění níže uvedených pravidel.
• Po dohodě vedení školy s rodiči si žáci mohou přinést vlastní stravu (namísto oběda).
Pokrmy či balíčky vydává personál včetně čistých příborů. Strávníci si sami jídlo a pití nenabírají a neberou si ani příbory.
V jídelně se při výdeji jídla nesmí potkávat žáci z různých skupin žáků. Při stravování jsou zajištěny obvyklé rozestupy jako ve třídě. A dále je nutné zajistit rozestupy mezi jednotlivými skupinami.
Rouška se odkládá pouze při samotné konzumaci jídla a pití, a to do vlastního sáčku.
Před vstupem do jídelny si každý žák umyje ruce či použije dezinfekci na ruce.
Jinak se dodržují zvýšenou měrou běžná hygienická pravidla.
8) Osoby s rizikovými faktory
Ministerstvo zdravotnictví stanovilo následující rizikové faktory:
1. Věk nad 65 let s přidruženými chronickými chorobami.
2. Chronické onemocnění plic (zahrnuje i středně závažné a závažné astma bronchiale) s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou.
3. Onemocnění srdce a/nebo velkých cév s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou např. hypertenze.
4. Porucha imunitního systému, např. a) při imunosupresivní léčbě (steroidy, HIV apod.), b) při protinádorové léčbě, c) po transplantaci solidních orgánů a/nebo kostní dřeně.
5. Těžká obezita (BMI nad 40 kg/m2).
6. Farmakologicky léčený diabetes mellitus.
7. Chronické onemocnění ledvin vyžadující dočasnou nebo trvalou podporu/náhradu funkce ledvin (dialýza).
8. Onemocnění jater (primární nebo sekundární).
9) Co dělat v případě, že žák patří do rizikové skupiny
Do rizikové skupiny patří žák, který osobně naplňuje alespoň jeden bod (2-8) uvedený výše nebo pokud některý z bodů naplňuje jakákoliv osoba, která s ním žije ve společné domácnosti.
Doporučuje se, aby zákonní zástupci zvážili tyto rizikové faktory, pokud žák patří do rizikové skupiny, a rozhodli o účasti žáka na vzdělávacích aktivitách s tímto vědomím.
Při prvním vstupu do školy předkládá zákonný zástupce žáka tato prohlášení, která je možné podepsat před vstupem do školy:
písemné seznámení s vymezením rizikových skupin stanovených Ministerstvem zdravotnictví, a
písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.).
O této povinnosti by měli být zákonní zástupci ředitelem školy předem informováni (v rámci sdělení informace o obnovení osobní přítomnosti ve škole a jejích podmínkách). Pokud zákonný zástupce tyto dokumenty nepodepíše, nebude žákovi osobní účast ve škole umožněna.
Odkaz na další dokumenty MŠMT: http://www.msmt.cz/soubor-hygienickych-pokynu-pro-ms-zs-a-ss
Další podrobnosti budeme moci stanovit nebo upravit po 18. 5. 2020 po zjištění počtu účastníků prezenčního vzdělávání.
Přílohy:
Vyjádření souhlasu zák. zástupce k prezenční formě výuky od 25. 5. 2020
Vedení ZŠ